Kas sinu meeskonnas on liige või liikmeid, kes ei tundu olevat justkui ühel pardal sinuga? Tahaks kangesti tööga pihta hakata, aeg kulub, eesmärgid vajavad täitmist, aga keegi ikkagi kahtleb, vajab veenmist, vaidleb vaidlemise pärast ja tundub trotsi täis. Meeskonna liidrina võid tunda, et sind ei usaldata, sinu otsustes kaheldakse ja sinu plaanidele töötatakse nimme vastu. Märkad, et selline käitumine hakkab mõjutama ka teisi meeskonnaliikmeid. Nii mõnigi ootab huviga, mis on sinu reaktsioon, et kuidas sa vastutöötaja paika paned. Tunned, et pead end kehtestama.
STOPP!
Palun loe kokku, mitu hinnangulist mõtet sa eelmises lõigus tähele paned! "Trotsi täis", "töötab vastu", "vaidleb vaidlemise pärast" jne.----need on kõik juba hinnangud ja järeldused, mis võivad olla üllatavalt ekslikud. Jah, ei välista, et su tiimis on tõesti inimene või inimesed, kes ongi päriselt süstemaatiliselt ja teadlikult vastutöötajad, kuid enne seda järeldust tuleks korraks sisse hingata ja püüda mõista, miks sulle tundub, et keegi töötab vastu. Vastus võib olla üllatavalt lihtne ega vaja sugugi jõulist sekkumist.
"Vastutöötaja" nr 1 KÜSIJA
Ta küsib küsimusi. Tihti väga asjalike, aga vahel liigagi peensusteni laskuvaid. Need viimased võivad tunduda lausa norivad. Ta tahab teada fakte ja seda, et kas sa oled ikka asjad kõik läbi mõelnud. Sa võid tunda, et need küsimused on mõeldud sinu usaldusväärsuse kõigutamiseks ja tõestamiseks, et sa pole kompetentne, sest olgem ausad, sa ei pruugigi teada kõikidele pisiküsimustele vastuseid ja töö praeguses protsessis on see lausa ebavajalik.
MIKS ta seda teeb? Sinu meeskonnas on Thomas DISC käitumisstiili C (süstemaatilisus) esindaja, kes on analüütiline, faktidele keskenduv, äärmiselt täpne ja põhjalik. Ta VAJAB fakte, et tööd hästi teha. See, et ta küsib, tähendab hoopis, et ta tahab töötada parimal võimalikul moel ja sel on väga vähe pistmist vastutöötamisega.
MIDA teha juhina? Sa tead, et sinu meeskonnas on KÜSIJA. Ole selleks valmis ja varusta end faktidega või veelgi parem---kui sul on vaja teha meeskonnas tööjaotus, siis annagi asjaolude väljauurimise ülesanne KÜSIJA vastutada. Usu, sa saad väga kvaliteetset tööd. Ära mitte mingil juhul alaväärista tema küsimusi või lausa teda ennast. Nii saad sa küll temast vastutöötaja. Kui sul ei ole igale tema küsimusele kohe vastust, siis jää rahulikuks, anna teada, et see selgub peatselt ja luba talle, et vastad talle kirjalikult. Ta on selle eest tänulik.
"Vastutöötaja" nr 2 KAHTLEJA
Ta vaatab sind koosolekul pika altkulmu pilguga, suu tihedalt kriipsuks surutud. Ta võib olla kössi tõmbunud, käsi rinnal risti hoida. Sa oled just teinud suurejoonelise esitluse järgmise kuu plaanidest, mis toovad ettevõttesse palju uusi ja positiivseid muutusi. Kui küsid, kas miski teeb muret, siis KAHTLEJA vastab eitavalt, kuid kõigile ja sulle eriti on selge, et ta ei räägi ausalt. Pinnimise peale võib ta anda kahtlevaid signaale plaanide õnnestumise osas ja üleüldse, miks on vaja teha muutusi, kui kõik ju töötab niigi. Sa tajud KAHTLEJAT justkui ohvrina, kellele tehakse liiga. Märkad, et ka teised tiimiliikmed lasevad end sellest mõjutada.
MIKS ta seda teeb? Sinu meeskonnas on Thomas DISCi järgi ilmselt kõrge S (stabiilsus), keda muideks on väidetavalt eestlaste hulgas kõige rohkem. S käitumisstiili eelistavate inimeste turvalisuse ja stabiilsuse vajadus on äärmiselt kõrge. Ta vajab seda hästi töötamiseks. Igasugune muutus suurendab võimalust, et asjad ei pruugi minna soositult ja seda KAHTLEJA kardab väga. Kui mõni võib tunda ettemääramatusest mõnusat adrenaliinitulva, siis tema tunneb suurt ärevust. Oluline on mõista, et ta ei tööta sellega plaanidele vastu.
MIDA teha juhina? KAHTLEJA vajab rahulikku selgitamist, toetust ja küünarnukitunnet. Ta ei taha jääda murega üksi. Kui sul ongi plaanis suuri muutusi, siis vii ta asjadega aegsasti kurssi ja näita samm-sammult, kuidas muutus läbi viiakse ja kuidas see tema tööd või keskkonda mõjutab. Kaasa teda, aruta temaga asjad läbi ja luba igakülgset toetust, vajadusel määra mentor. Seda kõike rahulikult ja aega võttes, kuulates ja tagasi peegeldades. Ära mitte mingil juhul naeruväärista tema hirme ja ära pea loengut MIKS muutused vajalikud on. KAHTLEJA usaldab sind, ta lihtsalt vajab turvatunnet.
"Vastutöötaja" nr 3 LIHTSUSTAJA
LIHTSUSTAJA naljatleb ja naerab palju, ei püsi teemas, tahab ise ja palju rääkida ja midagi arvata ning juhib sellega kogu koosoleku tähelepanu pigem endale kui sinu tähtsale esitlusele järgmise kuu plaanide osas. Võimalik, et ta (jälle) hilineb ja palub paljusõnaliselt ja härdalt kergemat karistust. Sulle võib tunduda, et ta võtab teemat liiga lihtsalt ja pealiskaudselt, ei ole keskendunud, räägib kõrvalistujaga hoopis muust asjast ja sul tekib tunne, et LIHTSUSTAJAL jookseb kõik ühest kõrvast sisse ja teisest välja. Enamgi veel, ta köidab oma sarmi ja naljadega kõigi tähelepanu ja sul on raske säilitada töist keskkonda ja koosolek kipub laiali valguma. Tunned vajadust LIHTSUSTAJAT korrale kutsuda, aga tajud, et saad sellega rahvavaenlaseks, sest kõik armastavad LIHTSUSTAJAT.
MIKS ta seda teeb? Ilmselt on su tiimis Thomas DISCi järgi kõrge I ( innustav), kes on sündinud artist. Ta naudib tähelepanu, tunnustust ja imetlust. Ta on üdini heatahtlik ja positiivne ning leiab, et üks hea nali on alati omal kohal. Ta ei mõtle koosolekul veiderdades midagi halba, otse vastupidi, LIHTSUSTAJA arvates püüab ta meeskonna tuju tõsta, meelt lahutada ja positiivset meelolu luua. Ta on täiesti veendunud, et nii sujub ka töö paremini. Kindlasti ei anna ta aru, et ohustab sellega keskendumist.
MIDA teha juhina? I vajab piire, ta ise ei tunneta neid. Ta talub kriitikat üsna hästi seni, kuni see ei ole tema isikut halvustav. Ole julge piire tõmbama, aga sealjuures korrigeeri alati ta käitumist, mitte ära anna teada, et ta ise on kuidagi ebapiisav. Mine hetkeks tema hea tuju ja naljaga kaasa, täna (ehk tunnusta) teda positiivse õhkkonna loomise eest, kuid ütle, et nüüd sa võtad jutujärje üle ja eeldad täit tähelepanu püstitatud teemal. Võimalusel lepi kohe koosoleku alguses kokku, kuidas võetakse sõna, mis on päevakava jne.
"Vastutöötaja" nr 4 VAIDLEJA
VAIDLEJA on sõnakas, ta ütleb otse välja, mida ta asjast arvab ja kuidas TEMA otsustaks. VAIDLEJA seab kahtluse alla, kas edu saavutamiseks on väljapakutu ikka kõige õigem viis. Vahel tundub, et vaidleb vaidlemise pärast, sest tahab, et talle jääks õigus ja viimane sõna.
Ta võib olla sulle üsna ebamugav meeskonnaliige, sest on väga otsekohene ega jäta vastamiseks ja järele mõtlemiseks palju aega. Paljud meeskonnaliikmed võivad teda imetleda julguse eest küsida intrigeerivaid küsimusi. Võib jääda mulje, et VAIDLEJA paneb sihilikult proovile sinu juhi võimed.
MIKS ta seda teeb? Olgem ausad, ta on ise juhitüüpi ja suure tõenäosusega Thomas DISCi järgi kõrge D (dominantsus). Tal on suur saavutus- ja otsustamisvajadus, kuid suudab ka vastutada. Ta vajab väljakutseid, muidu hakkab tal igav. Ta tunneb rahuldust, kui eesmärgid on piisavalt kõrgel ja ta saab ennast proovile panna. VAIDLEJA võib vaielda, sest usub konkurentsi ja arvab, et vaidlustes tekivadki paremad lahendused. Oponeerimine on tema arvates juhi toetamine leidmaks parimat tegutsemisviisi. Ta tegelikult aitab näha erinevaid vaatenurki. VAIDLEJA on tihti ka hea meeskonna nö lakmuspaber, sest võib välja öelda asju, mis kõigil on keelel.
MIDA juhina teha? Halvim, kuidas tegutseda saad, on VAIDLEJA lihtsalt jõuga paika panna stiilis, mina olen juht, mina otsustan. Parem tunnusta teda selle diskussiooni eest ja kiida, et tänu õigetele küsimustele planeerimise etapis tehakse tegutsedes vähem vigu. Sellega näitad, et kas sina tahad kõige paremat võimalikku lahendust.Tema argumente kaalu alati tõsiselt, sest tegelikult tal võivadki asjalikud ettepanekud olla. Küsi talt kohese vastuvaidlemise soovi asemel, et mida ta täpsemalt mõtleb. VAIDLEJA ei näe temaga teatud asjades nõustumises sinu nõrkust, vaid hoopis sinu TARKUST.
Comments